Kilka słów...

Blog powstał z myślą o Tych, którzy zaczynają swoją fotograficzną przygodę w Krakowie. Znajdziecie tu informacje dotyczące istniejących firm działających w branży fotograficznej, począwszy od fotografów, poprzez sklepy ze sprzętem fotograficznym, skończywszy na podmiotach gospodarczych specjalizujących się w naprawie sprzętu fotograficznego.

Foto eventy

Sekcja ShowOFF 2011

Rozpoczynamy nabór do tegorocznej edycji Sekcji ShowOFF Miesiąca Fotografii w Krakowie. Projekty fotograficzne i multimedialne zgłaszać można od 6 stycznia do 20 lutego 2011. Prace oceniać będzie profesjonalne jury, w skład którego wchodzą czołowi polscy fotografowie i kuratorzy: Mikołaj Długosz, Rafał Milach, Krzysztof Miller, Jakub Śwircz, Wojciech Wieteska oraz Magda Wunsche & Samsel. Z nadesłanych zgłoszeń wybranych zostanie 12 zwycięskich projektów, których lista zostanie ogłoszona 6 marca na stronie Festiwalu www.photomonth.com. 

Laureaci, pod kuratorską opieką członków jury, przygotują swoje projekty tak, by zaprezentować je później w na indywidualnych, majowych wystawach organizowanych w ramach Sekcji ShowOFF Miesiąca Fotografii w Krakowie. Konfrontacja ze spojrzeniem profesjonalistów i wspólne poszukiwanie najlepszej formy i kształtu przyszłej ekspozycji – to cenne doświadczenia i szansa dla wszystkich, którzy twórczo wykorzystują medium jakim jest fotografia. 

Tegoroczną innowacją, atrakcyjną zarówno dla widzów jak i uczestników Sekcji ShowOFF, będzie możliwość zakupu wybranych prac laureatów oraz poświęconych im wydawnictw.
Do konkursu zgłaszać można zarówno gotowe, jak i będące w trakcie realizacji projekty fotograficzne i multimedialne. Zdjęcia lub materiały video wraz z wypełnionym formularzem zgłoszeniowym pobranym ze strony Miesiąca Fotografii, należy przesyłać drogą mailową na adres showoff[at]photomonth.com. Ostateczny termin nadsyłania projektów mija 20 lutego 2011 roku.
www: www.photomonth.com

Źródło: www.photomonth.com


 
Wystawa fotografii z lotu ptaka Kacpra Kowalskiego "Wzorki polskie"

Data: 2010-11-29 - 2011-01-03

Abstrakcyjne, malarskie kadry wydają się być raczej obrazami, niż zdjęciami. Kompozycje graficzne powstające z pól, dróg i łąk, jeziora jak rozsypane elementy układanki, zaskakująco powtarzalne wzory na zamarzniętym jeziorze – to obrazy widzialne tylko z powietrza. - Piękno natury jest tak oczywistym tematem w sztuce, że trudno jest odbiorców zaskoczyć, zatrzymać ich uwagę na dłużej – mówi Kowalski. - Ten cykl abstrakcji spełnia taką rolę. Wszystkie zdjęcia robiłem na Pomorzu, w promieniu 50 km od domu. Polski krajobraz jest tak różnorodny, że w poszukiwaniu wyjątkowych ujęć nie trzeba daleko podróżować. Wśród wystawionych fotografii prezentowane będą również prace nagrodzone m. in. w konkursach Grand Press Photo i International Photography Awards.

Kacper Kowalski urodził się w 1977 roku. Ukończył wydział architektury na Politechnice Gdańskiej. Specjalizuje się w fotografii z lotu ptaka. Wykorzystując niezwykłą perspektywę i kontrolę nad obrazem, jaką posiada będąc jednocześnie fotografem i pilotem, pokazuje niedostępne na codzień naturalne pejzaże i krajobrazy miejskie. Tak powstają odrealnione, niemal graficzne fotografie – obrazy, przedstawiające wzory, symetrie i asymetrie tworzone przez człowieka i naturę.

Wystawa jest objęta kuratorską opieką Agnieszki Jacobson-Cieleckiej
Organizatorzy:
Fundacja na rzecz Rozwoju i Promocji Sztuki Współczesnej "Pauza"
ul. Floriańska 15/5 31-021 Kraków ,
tel.+48 12 422 48 66,
fax.+48 12 422 48 66,
www: www.fundacjapauza.pl



FOTCIENCIA Wystawa hiszpańskiej fotografii naukowej

Data: 2010-12-14 - 2010-12-31

Konkurs Fotografii Naukowej FOTCIENCIA, organizowany w Hiszpanii przez Wyższą Radę Badań Naukowych (CISC) oraz Hiszpańską Fundację Nauki i Technologii (FECYT), ma na celu przybliżenie nauki poprzez sugestywne obrazy naukowe. W siódmej edycji konkursu wzięło udział 300 autorów, którzy zgłosili ponad 650 fotografii. Wystawa obejmuje 50 prac nagrodzonych tak ze względu na walory naukowe jak i popularyzatorskie i artystyczne. 26 fotografii należy do kategorii ogólnej (obiekty większe niż 1 mm), a 24 do kategorii mikro (obiekty do 1 mm lub obrazy sfotografowane techniką mikroskopową). Fotografiom towarzyszą teksty napisane przez samych autorów, wyjaśniające ilustrowane aspekty naukowe. Prace te, w których idealnie harmonizują sztuka i nauka, ukazują odmienne i interesujące spojrzenie na działalność naukową.
Dodatkowe informacje:
Galeria Politechniki Krakowskiej Gil ul. Warszawska 24 budynek 10 – 36
Organizatorzy:
Instytut Cervantesa w Krakowie
ul. Kanonicza 12 ,
tel.421 32 55,
fax.421 34 51,



ZBIGNIEW LIBERA The Gay, Innocent and Heartless
Szczęśliwi, niewinni i bezduszni

Data: 2010-11-19 - 2011-03-31

 
Intrygujące fotografie Zbigniewa Libery z cyklu The Gay, Innocent and Heartless (2008) trafiły już do kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie i są prezentowane na wystawie w Galerii „Broń i Barwa w Polsce” w Gmachu Głównym Muzeum. Wernisaż pokazu w Gmachu Głównym (al. 3 maja 1) odbył się 18 listopada o godz. 18. Natomiast  12 listopada o godz. 18 w siedzibie Fundacji Profile w Warszawie (ul. Hoża 41/22) nastąpiło przekazanie prac zakupionych przez Muzeum. Zapraszamy!

Pokaz prac Zbigniewa Libery - jednego z najważniejszych artystów ostatnich dekad, pioniera sztuki krytycznej - będzie kulminacyjnym momentem obchodów 5. rocznicy ponownego otwarcia Galerii Sztuki Polskiej XX wieku. Największa w kraju stała wystawa polskiej sztuki XX i XXI wieku mieści się na drugim piętrze Gmachu Głównego Muzeum Narodowego w Krakowie, gdzie na powierzchni blisko 3 500 m2 zaprezentowano ponad pięćset dzieł.

Kolekcja sztuki nowoczesnej w naszym Muzeum jest jednak znacznie bogatsza, dlatego rozpoczęliśmy w roku 2005 projekt „Galeria Żywa”. W jego ramach są prezentowane nieduże wystawy monograficzne lub tematyczne oraz urządzane okolicznościowe pokazy pojedynczych dzieł. Towarzyszą im dyskusje, wykłady, akcje i różnorakie działania edukacyjne. Z okazji 5. urodzin Galerii zorganizowaliśmy w ramach „Galerii Żywej” cztery wystawy poświęcone współczesnym artystom. Były to: wystawa „Z Katowic”, na której można było zobaczyć m.in. prace Macieja Bieniasza i Jacka Rykały; wystawa zbiorów z archiwum Juliana Jończyka pt.: „Przemienienie”; pokaz prac Jana Tarasina z kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie oraz wystawa dzieł „muzycznych” Janiny Kraupe - Świderskiej. Ofertę „Galerii Żywej” uzupełnia cykl wykładów pt. „Galeria Filmu”, podczas którego specjaliści sytuują prezentowaną w Muzeum sztukę w kontekście X muzy.

Od początku roku 2011 Galeria Sztuki Polskiej XX wieku stanie się miejscem działania współczesnych artystów. W ramach wieloletniego projektu Marginalia, zostali do Muzeum zaproszeni ważni dla polskiej sztuki współczesnej twórcy, aby zrealizować projekty odnoszące się do Galerii, muzealnej kolekcji i instytucji  Muzeum Narodowego w Krakowie. Pierwszą z zaproszonych do tego cyklu artystów będzie Paulina Ołowska.

Wystawa Zbigniewa Libery jest pierwszą prezentacją prac tego artysty w naszym Muzeum. Cykl fotografii The Gay, Innocent and Heartless, w którym odnaleźć można wiele wątków podejmowanych przez artystę od momentu jego debiutu w latach 80. minionego wieku (takich jak m.in. wpływ mediów masowych na ludzką tożsamość), doskonale współgra z muzealnymi zbiorami – nośnikami znaków i symboli kształtujących poczucie narodowej przynależności. Dlatego pierwszą prezentację tego dzieła w Muzeum Narodowym w Krakowie zdecydowaliśmy się zorganizować w Galerii „Broń i Barwa w Polsce”, zmierzając w ten sposób do podkreślenia wieloznacznego związku sztuki Zbigniewa Libery z szeroko rozumianą kulturą wizualną, szczególnie tą odnoszącą się do wojennego rzemiosła.

Twórczość Zbigniewa Libery (ur. 1959) przedstawiano już na przekrojowych prezentacjach sztuki w latach 80. XX wieku. Jego prace, m.in. Jak tresuje się dziewczynki (1987), wyróżniały się krytycznym podejściem do władzy identyfikowanej nie tylko z opresyjnym systemem politycznym, lecz także metodami kształtowania ludzkiego umysłu w ogóle.
W latach 90. XX wieku Libera zrealizował prace, które stanowią kanon polskiej sztuki współczesnej – np. Urządzenia korekcyjne, wśród których najbardziej znane jest Lego. Obóz koncentracyjny (1996). To jeden z pierwszych głosów krytycznych wobec produkowania nowego modelu człowieka w świecie posttotalitarnym. Libera w bezkompromisowy sposób odniósł się w Urządzeniach… do rytuałów, przedmiotów, znaków określających seksualną tożsamość oraz sposoby kształtowania pamięci w społeczeństwie konsumpcyjnym.

Analiza wizualnej reprezentacji historii i jej wpływu na pamięć i ludzką tożsamość pojawia się także w pracy The Gay, Innocent and Heartless, która w odróżnieniu od Pozytywów nie odnosi się do konkretnych medialnych przedstawień. Opiera się ona na kulturowych wyobrażeniach zaszczepianych w naszej świadomości już od dzieciństwa. Projekt, którego tytuł pochodzi z książki Jamesa M. Barriego Piotruś Pan i Wendy, tworzy seria inscenizowanych zdjęć przedstawiających bliżej nieokreślony oddział na tajemniczej górskiej wyprawie. W książce stanowiącej ostateczny efekt projektu Libery opublikowane są reprodukcje fikcyjnego artykułu w „National Geografic”, z którego dowiedzieć się możemy, że Szczęśliwi, niewinni i bezduszni to guerilla młodzieńców walczących o wolność, na którą natknął się archeolog David Gorgos oraz fotograf – Zbigniew Libera – podczas wyprawy na Madagaskar. W książce znalazły się zdjęcia pisanego odręcznie fikcyjnego dziennika partyzantów. Całości dokumentacji tej wyobrażonej historii dopełniają wybrane przez artystę cytaty z prozy Williama S. Burroughsa mówiące o utopijnej krainie wolnej od zakazów mieszczańskiego społeczeństwa oraz fragmenty Mojej rewolucji Ernesto Che Guevary, w której pisał on o urokach partyzantki i rewolucji proletariatu. Ta ostentacyjnie romantyczna historia skonstruowana przez Liberę z jednej strony uwodzi i skłania do rozwijania, z drugiej – prowokuje do krytycznego spojrzenia na to, co przedstawione. Otwarta na interpretację praca, jak zwrócił uwagę Piotr Piotrowski, nie jest naiwnym hołdem oddanym chłopięcym marzeniom o wspólnej leśnej przygodzie ani wyrazem nostalgii dorosłego mężczyzny za utraconą rewolucją i wieczną młodością. Libera poddaje raczej krytycznej refleksji tego rodzaju pragnienia. The Gay, Innocent and Heartless postrzegać można jako przewrotną grę z ideą męskiego braterstwa, wojennej przygody i wiecznej chwały. Artysta zwraca uwagę na symboliczne figury, determinujące ludzkie postępowanie, i ich wizualną reprezentację. Odnosi się do historii, sztuki, mediów i ich roli w konstruowaniu wyobrażeń, które stają się często bardziej realne niż rzeczywistość i bezpośrednio wpływają na nasze postępowanie. W pracy tej znaleźć można najważniejsze wątki w twórczości Libery, które jednocześnie on sam poddaje swoistej krytyce. Wywodzący się z anarchizującego środowiska „Kultury Zrzuty” artysta z pozycji klasyka wydaje się przyglądać sobie samemu po latach walki.
Dodatkowe informacje:
Muzeum Narodowe w Krakowie – Gmach Główny, al. 3 Maja 1, Galeria „Broń i Barwa w Polsce” Wystawa w ramach cyklu „Galeria Żywa”
Organizatorzy:
Muzeum Narodowe w Krakowie
Al. 3 Maja 1, 30-062 Kraków
tel.012 295 55 00,
fax.012 295 55 55,
www: www.muzeum.krakow.pl

Źródło: www.krakow.pl 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz